Begin!

Ken je dat? Je hebt van alles te doen, maar het lukt je maar niet om te beginnen. Je stagneert. Ook al heb je tijd genoeg. Ook al heb je genoeg om uit te kiezen. Het lukt niet. Je doet het niet. En naarmate het langer duurt bouwen de druk en stress op. En je raakt steeds meer gefrustreerd met je eigen gedrag. Wat houdt je tegen?

Er kunnen verschillende redenen zijn om niet te beginnen. Je ziet bijvoorbeeld ergens tegenop, hebt een stomme klus te doen. Je doet van alles, behalve wat je eigenlijk zou moeten toe. Werk Ontwijkend Gedrag noem ik dat. Als thuiswerker ga je het huishouden doen, tv kijken. Op kantoor ga je kletsen met een collega, koffie halen. Of je verliest je in het lezen van social media. Allemaal uitstelgedrag. Wees je bewust van de keuzes die je maakt die ervoor zorgen dat je niet begint. En maak dan betere keuzes. (Leestip: The Procrastinator's Handboek van Rita Emmet).

Je verwachtingen kunnen te hoog gespannen zijn en je in de weg zitten. Ik heb inmiddels geleerd om niet meer van mezelf te verwachten dat ik een verhaal in 1 keer perfect en compleet opschrijf. Ik weet nu dat het stuk er beter van wordt als ik het in meerdere schrijfrondes doe. Dat wetende is het makkelijker om te beginnen. Bovendien is er niets moeilijker dan vanuit het niets te beginnen. Het is veel makkelijker om aan te vullen op tekst die er al is. Weet dat en wees mild voor jezelf. En vertrouw erop dat het je uiteindelijk minder tijd en moeite kost en het een beter stuk oplevert.

Een klus die je te doen hebt is zo groot dat het overweldigend is en verlammend werkt. De truc is dan (en eigenlijk altijd) om een grote klus op te delen in kleine, behapbare, acties. Daarmee verlaag je de drempel om te beginnen. Zet vervolgens alleen de eerstvolgende actie(s) op je to-dolijstje. (Zie Getting Things Done van David Allen).

Je hebt een ellenlange to-dolijst. Alles lijkt even belangrijk, of wordt dat door anderen gemaakt. Het zorgt ervoor dat je geen prioriteiten meer kunt stellen. Je doet van alles half, het lukt je niet om te focussen. Niets komt af. Je bent heel druk, maar je kunt slecht uitleggen waarmee. Bij een (te) lange to-dolijst zijn er een paar dingen die je kunt doen:

  • Zorg dat je per dag een lijst hebt van maximaal 3 to do's die je absoluut af moet krijgen. Maak deze niet te groot of ingewikkeld. Je dag is geslaagd als je in ieder geval die 3 dingen gedaan hebt. Al het overige is bonus! Wat helpt is om in plaats van de bekende 'Things To Do Today'- klapper (1/2 A4) de kleinere versie 'Little things to do' (A6) aan te schaffen. Dan kún je je lijst zelfs niet heel lang maken!
  • Maak aan het einde van de (werk)dag alvast het lijstje van 3 to do's voor de volgende dag. Of schrijf op waar je mee verder gaat. Dan hoef je dat de volgende ochtend niet meer te verzinnen en kun je sneller beginnen.
  • Maak een 'moederlijst' van to do's. Parkeer daar alles op wat je ooit nog moet doen, maar waar je niet nu mee aan de slag wilt of kunt. Hierop staan zowel werk als privé dingen, want je hoofd roept ook alles door elkaar ;-). Dan heb je een centrale plek waar je het terug kunt vinden en is het wel uit je hoofd. Een 'parkeerbord' wil ook nog wel eens helpen.
  • Maak ook eens een not-to-dolijst. Ook dat kan je helpen om focus te houden.

Misschien ben je, net als ik, van het type 'bezint eer ge begint'. Daarnaast ben je misschien perfectionistisch. Je blijft dan hangen in het stadium 'denken over dingen' en komt maar niet toe aan het doen! Frouke van Es schreef daar een mooi artikel over voor 365 Dagen Succesvol. Je kunt niet alles vooraf bedenken. Op een gegeven moment moet je beginnen en al doende verder leren en je plannen bijstellen.

Je hoeft niet te wachten met ondernemen tot je 'af' bent. - Frouke van Es -

Soms ben je er ook nog niet aan toe om te beginnen. Je hebt dan nog een probleem of moet nog een beslissing ergens over nemen. Dan moet je je hoofd een opdracht meegeven en er een nachtje over slapen. Vaak schiet de oplossing je dan vanzelf te binnen en ben je de dag(en) erna prima in staat om een weloverwogen keuze te maken. Wil je meer weten over hoe dit werkt? Lees dan het boek 'Het slimme onbewuste' van Ap Dijksterhuis eens.

Wacht je misschien op iets of iemand? "Als ik mijn visitekaartjes heb, kan ik pas écht met ondernemen beginnen." In de tussentijd val je stil. En dat is jammer, want je kunt beter energie en tijd steken in zaken waar je wél invloed op hebt. Vraag je dus af of er iets is waar je op wacht en stel je niet langer afhankelijk op. Begin in de tussentijd aan iets anders.

Het kan ook zijn dat je niet begint, omdat er voor je gevoel iets niet klopt aan de opdracht die je te doen hebt. Je bent aan het 'zwemmen'. Je intuïtie zegt je dat iets niet klopt, maar je kunt het niet beargumenteren. Het is lastig, maar wel noodzakelijk, om er in dit soort gevallen achter te komen waar je aarzeling zit. Zijn dingen nog niet helder genoeg? Zijn er geen goeie afspraken gemaakt? Is niet iedereen betrokken? Neem de tijd om dit uit te zoeken (en geef aan dat je dat doet) en begin niet klakkeloos. Je zult zien dat het heel waardevol is als je je intuïtie serieus neemt door juist nog niet te beginnen.

Het idee voor dit artikel ontstond 2 weken geleden al. Het bleef sudderen, er schoten flarden tekst door mijn hoofd. Maar ik begon niet met schrijven. En dat was oké. Wat ik wel deed was zorgen dat ik de faciliteiten had om te gaan schrijven als het moment daar was. Ik heb altijd een notitieboekje bij me. Op een rustig moment, toen ik alle tijd had en in een mooie omgeving zat, pakte ik mijn boekje en schreef 'Begin!'. En daarna begon het te stromen. Mijn hoofd begon alles op te lepelen wat erin zat. Soms zo snel dat ik het niet bij kon houden. Ook dat is niet erg. Ik vertrouw erop dat het wel terug komt als het belangrijk is.

De moraal van dit verhaal: er kunnen allerlei redenen zijn om het niet te doen, maar begingewoon. Leg de lat niet te hoog. Blijf niet te lang nadenken. Op een gegeven moment moet je de stap wagen! Begin met kleine dingen, waardoor je je direct beter gaat voelen. Je bent tenslotte in beweging gekomen!

Tot slot wil ik je nog deze 10 tips om te beginnen meegeven:

  1. Neem kleine stapjes, hou het behapbaar.
  2. Beperk het aantal to do's per dag tot maximaal 3. De rest is bonus.
  3. Sta stil bij alle stapjes en wees blij met je voortgang.
  4. Het hoeft niet in 1 keer perfect.
  5. Het hoeft niet in 1 keer af.
  6. Doe de dingen die er toe doen.
  7. Zorg voor focus. Creëer goede omstandigheden. Faciliteer jezelf.
  8. Wees je bewust van de keuzes die je maakt.
  9. Wees mild voor jezelf.
  10. Stop als het niet meer gaat.

Ken je, of ben je iemand die moeite heeft om te beginnen? Ik help met opruimen en overzicht creëren, om daarna samen de logische eerste stappen te zetten. Laat me je vraag of probleem weten via brenda@bclearorganizing.nl of stuur een bericht naar 06-24350679 en dan kijken we wat ik voor je zou kunnen betekenen.

Kennismakingsaanbod: Start nog in oktober met een kortdurend 1-op-1 traject 'opgeruimd op vakantie' en krijg 3 uur (verdeeld over 2 sessies) en betaal maar 2 uur! Hierbij ruim je vóór je vakantie op, waardoor je ná je vakantie weer met een schone lei kunt beginnen (en daar een plan van aanpak voor hebt).

Brenda Pouw | Professional Organizer voor de Zakelijke Markt

Met elke actie die je doet krijg je weer rust in je gemoed